To Μουσείο της Ακρόπολης

 

“ Μεγάλη ικανοποίηση έδωσε ένα εύρημα για τον συνεχή ελεύθερο χώρο του Μουσείου  με επάλληλους εκθεσιακούς χώρους, χωρίς αθέλητα οπτικά εμπόδια για τους επισκέπτες.” Μιχάλης Φωτιάδης Αρχιτέκτων

Έργο συζητημένο και προβεβλημένο, είναι κτίριο διεθνούς φήμης για τους πολιτιστικούς θησαυρούς που στεγάζει στο εσωτερικό του.

Από το 2001, με τη βράβευση του διεθνούς διαγωνισμού κι από  το 2004 με την έναρξη εργασιών για την κατασκευή της ανωδομής του, μεμονωμένα θραύσματα γλυπτών έχουν επιστραφεί στη χώρα μας από Σουηδία, Βέλγιο, Γερμανία και Βρετανία.

Η σχεδίαση αυτού του δυναμικού κτιρίου σύγχρονης αρχιτεκτονικής, βραβεύτηκε με ίσους όρους για τον διεθνούς εμβέλειας Bernard Tschumi και τον δικό μας αρχιτέκτονα Μιχάλη Φωτιάδη, για την από κοινού εκπόνηση των σταδίων της μελέτης. Ακόμα και οι Βρετανικοί Sunday Times έγραψαν πως αποτελεί το πλέον κατάλληλο μέρος για την φιλοξενία των Μαρμάρων που ακόμα εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο. Ας σημειωθεί πως ο κ. Φωτιάδης είχε βραβευτεί για την πρότασή του και στον προηγούμενο διεθνή διαγωνισμό.

Το σχέδιο του Bernard Tschumi εμπλέκει τρεις συλλήψεις: το φως, την κίνηση και τον αρχιτεκτονικό προγραμματισμό

  • Η κίνηση:

Η διαδρομή του επισκέπτη σχηματίζει ένα τρισδιάστατο βρόγχο, προσφέροντας μια αρχιτεκτονική και χωρική εμπειρία με αφετηρία την αρχαιολογική ανασκαφή ως την αίθουσα του Παρθενώνα και πίσω.

  • To φως:

Το μουσείο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον φυσικό φωτισμό, καθώς παρουσιάζει κυρίως έργα γλυπτικής τα οποία απαιτούν διαφορετικές συνθήκες φωτισμού από άλλους τύπους μουσείων.

  • Η αρχιτεκτονική:

Το μουσείο δομείται γύρω από ένα πυρήνα από σκυρόδεμα με τις ακριβείς διαστάσεις της ζωφόρου του Παρθενώνα. Μέσα στον πυρήνα τοποθετούνται οι χώροι υποστήριξης ενώ γύρω του, και στο αίθριο που δημιουργείται, αναπτύσσονται οι εκθεσιακοί χώροι του μουσείου.

Το κτήριο στηρίζεται σε υπερυψωμένους πυλώνες θεμελιωμένους ανάμεσα στις αρχαιότητες για την καλύτερη προστασία του αρχαιολογικού χώρου. Σε αρκετά σημεία στο εσωτερικό και το εξωτερικό του κτηρίου, τα δάπεδα είναι διαφανή, επιτρέποντας την θέαση των υποκείμενων αρχαιοτήτων. Το μουσείο παρέχει ακόμη ένα αμφιθέατρο 200 θέσεων, αίθουσα εικονικής πραγματικότητας, χώρο επισήμων και αίθουσα περιοδικών εκθέσεων.

Οι συλλογές του μουσείου εκτίθενται σε τέσσερα επίπεδα ενώ ένα πέμπτο στεγάζει τους βοηθητικούς χώρους όπως το εστιατόριο, το πωλητήριο και την αίθουσα επισήμων.


Στοιχεία Νέα Τεχνολογίας εξασφαλίζουν θέματα ενέργειας και άλλα ειδικά αυτού του Μουσείου.

Υπάρχουν τρία υλικά που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή αυτού του κτιρίου : το γυαλί το μπετόν και το ατσάλι με επενδύσεις δαπέδου από μάρμαρο.

Το γυαλί που εφαρμόζεται στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης είναι ειδικά καθαρό,  με μειωμένα επίπεδα σιδήρου ( E ) για να αποφευχθεί ο πράσινος χρωματισμός . Η αίθουσα του Παρθενώνας  καλύπτεται μόνο από γυαλί σε δύο επιφάνειες απόστασης 70 εκ. μεταξύ τους. Το εσωτερικό κρέμεται στα 2,25 μ. από το δάπεδο. Το εξωτερικό έχει κουκκίδες μεταξοτυπίας για σκίαση και μείωση αντηλιάς. Μία επίστρωση προστασίας από υπέρυθρη ακτινοβολία μετατρέπεται σε θερμότητα. Ειδικά υφασμάτινα ρολά σκίασης με αισθητήρες, προστατεύουν τρεις προσόψεις. Η Βόρεια όψη προς Παρθενώνα, είναι η διαυγέστερη.

Οι δύο επιφάνειες του γυαλιού δημιουργούν “γυάλινη καμινάδα” του υβριδικού συστήματος κλιματισμού. Ο περιμετρικός πάγκος βάσης γυαλιού είναι ταυτόχρονα αγωγός κλιματισμού για παγωμένο αέρα στο δάπεδο. Ο αέρας ανεβαίνει στη ψευδοροφή του κλιματισμού. Όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι 400C μέσα είναι 230C. Η γυάλινη εξωτερική επιφάνεια είναι αυξημένου βάρους και ευαίσθητη σε πιθανές αεροπιέσεις. Ειδική κατασκευή λειτουργεί προστατευτικά σε συνθήκες που ξεπερνούν τις απαιτούμενες από τον Κανονισμό Ευρωπαϊκού Σχεδιασμού.

Τόσο στα στηρίγματα, όσο και στα μέρη αλουμινίου του έργου, χρησιμοποιήθηκαν πούδρες βαφής AkzoNobel –Interpon D0136 & Ral Matt 30.

Γυάλινα δάπεδα εξασφαλίζουν τη θέα των αρχαιολογικών ανασκαφών κάτω από το Μουσείο. Είναι λαμιναρισμένο γυαλί 5εκ. πάχους για ανθεκτικότητα στη θερμοκρασία και αντιολισθηρότητα.

Το Γυάλινο Δώμα καλύπτεται από επιφάνειες με μαύρη μεταξοτυπία, συνεχόμενες των κάθετων της Αίθουσας. Είναι ουσιώδες γιατί αποτελεί την Πέμπτη όψη του Μουσείου, εμφανή από το βράχο της Ακρόπολης. Οι γυάλινες επιφάνειες στηρίζονται σε μεταλλικούς αποστάτες και η απορροή των ομβρίων γίνεται από κάτω με ειδικό σύστημα από αφρώδες γυαλί  που οδηγεί στο αφανές δίκτυο απορροής ομβρίων.

Η αντισεισμική μόνωση ορίζει το επίπεδο όπου πατάει η ανωδομή μέσω εφεδράνων. Κάθε μεταλλικό εφέδρανο των 92 υποστυλωμάτων έχει διαφορετικές στατικές  ροπές και θλίψεις. Γερμανικό εργοστάσιο κατασκεύασε τα εφέδρανα που ελέγχονταν στις ΗΠΑ. Μέσω Γερμανίας έφθαναν εδώ όπου ομάδες τεχνικών τα έστηναν.

Τα εφέδρανα ανεστραμμένου εκκρεμούς είναι ουσιαστικά δύο κοίλα πιάτα το ένα μέσα στο άλλο, όπου η μετακίνηση σεισμού απορροφά την ενέργεια μέχρι το ένα πιάτο να επιστρέψει πάνω από την αρχική του θέση.

 Το εμφανές σκυρόδεμα πέτυχε.

Στόχος ήταν το τελείωμα  στου σκυροδέματος να μην έχει ανομοιομορφίες ή διχρωμίες βγαίνοντας από τα ειδικά μεταλλικά καλούπια.

Για τους εξωτερικούς χώρους χρησιμοποιήθηκαν υποστυλώματα του βελγικού εργοστασίου Buzon, κατάλληλα για βαριά επαγγελματική χρήση όπως υποδοχή πλακών ή deck και τα οποία είναι από πολυμερισμένη πούδρα πολυπροπυλενίου με ρυθμιστή κλίσεως.

Δάπεδα Μαρμάρου από λειασμένο μάρματο βαρύτητας καλύπτουν την Κυκλοφορία και Κοινόχρηστους Χώρους με μαύρο Μακεδονίας.  Στους Εκθεσειακούς χώρους είναι από Ελικώνα Πεολοποννήσου ανοιχτόχρωμο ώχρα/ροδί που ταιριάζει με την πατίνα των γλυπτών.

Ακουστική Μόνωση έγινε για την κάλυψη της ηχορύπανσης που δημιουργείται από την παρουσία των επισκεπτών σε όλα τα μουσεία σκληρών επιφανειών.

Η ηχητική μελέτη του συμβούλου Θόδωρου Τιμαγένη είναι απόλυτα επιτυχής. Στην ράμπα ύψους ως 12 μ. ηχοαπορροφητικό υλικό καλύπτεται από προκατασκευασμένα μπετονένια πανό με στρογγυλές τρύπες που απορροφούν κάθε αντίλαλο για απόλυτα καθαρό ήχο. Στα σημεία διαχωρισμού πυροδιαμερισμάτων αισθητήρες απελευθερώνουν πυροκουρτίνες που τα δημιουργούν για την αναγκαία πυροπροστασία.

 

 

 




συνεντεύξεις /exclusivity

HADID, HOLL, MAYNE, SANAA, KUMA Συναντήσαμε διάσημους Αρχιτέκτονες & συνομιλήσαμε μαζί τους.... >
διαφήμιση

Eπιλέξτε τον τρόπο που θέλετε να διαφημιστείτε στα έντυπα ή στην ιστοσελίδα μας... >
νέα

Γιορτάζουμε!! Επωφεληθείτε όσο το δυνατόν περισσότερο, έχοντας τα προνόμια του διακεκριμένου μέλους μας! Κερδίστε 10 Δώρα από τις εξαιρετικές εταιρείες – μέλη μας. ... >
νέα  |  συνεντεύξεις /exclusivity  |  εκδόσεις / e-shop  |  Οδηγός κατασκευαστικών υλικών  |  άρθρα  |  Παρουσιάσεις  |  Όροι χρήσης
ύλη & κτίριο © Copyright 2011 εκδόσεις αρχιτεκτονικής - τεχνολογίας



Login-iconLogin ForgottenPassword-iconΥπενθύμιση κωδικού